De wonderen van de natuur

Geschreven op 22 november 2015 door Eline Peterse

De natuur is prachtig en moet gekoesterd worden! Niets is zo rustgevend als je even terugtrekken en met je loopschoenen de bossen, het strand of de duinen in.

maar de natuur brengt ook andere wonderen

Namelijk, wait for it: CHOCOLADE. Ik zet vandaag op een rijtje of chocolade nou echt zo slecht voor je is en deel je mijn favoriete gezonde brownie alternatief van Beaufood.

Of chocolade wel of niet slecht voor je is, hangt uiteraard volledig af van de soort die je eet. Cacaobonen zijn namelijk de pitten van een vrucht van de cacaoboom (WHUTTT chocolade is fruit?!…) Helaas is het zo dat bij die heerlijke melk chocoladeletters en andere soorten chocolade  grote hoeveelheden suiker en verzadigde vetten zijn toegevoegd, waardoor de goede effecten van de cacao voor het lichaam smelten als een snicker in de zon. Maar er is nog hoop. Bij pure chocolade is dit niet het geval en kun je nog volop genieten van de gezonde effecten op je lichaam!

Waar is het dan precies goed voor??

  1. meer dan 75% pure cacao chocolade is goed voor het hart en verlaagd de kans op hart- en vaatziekten.

    In cacao zit namelijk een stofje dat heet Flavonoïden. Het woord mag je meteen weer vergeten, maar de invloed niet. Namelijk, dit stofje verhoogt de productie van stikstofmonoxide. Dit  heeft als effect dat het de bloedvaten wijder open zet, wat resulteert in het dalen van de bloeddruk. Door de daling van de bloeddruk, en verwijden van de vaten, heb je dus ook een betere doorbloeding.  Een betere doorbloeding zorgt voor een lager risico op klontervorming of aderverkalking is. Als er een betere doorbloeding in het lichaam aanwezig is heeft dit ook een positief op het energieniveau door de dag. 

  2. Een gebroken hart

    Niet voor niets dat na een zware break-up de dames zich vergrijpen aan chocolade. Het is een wetenschappelijk feit! Nu alleen nog kiezen voor pure chocolade en het resulteert niet in 5kg extra vet aan de heupen. Het eten van pure chocolade prikkelt het beloningscentrum van het brein. Het gelukshormoon ‘dopamine’ wordt geproduceerd. Dit hormoon geeft je een gelukzalig gevoel.  Het bevat ook fenylethylamine, dat een antidepressivum is. Het stofje fenylethylamine staat ook bekent als de ‘liefdespeptide’, omdat het in grote getale geproduceerd wordt als men verliefd is. Dus vrees niet, na die break-up kan je gewoon nog steeds verliefd blijven, maar dan op chocolade!

  3. Spierversterkend

    HA! een sport feitje! Donkere chocolade bevat het bestanddeel epicatechine. Dit stimuleert de spiergroei op dezelfde manier als bij het sporten. Het kan sporten natuurlijk nooit vervangen, maar wel een versterkend effect geven. Epicatechine verhoogt de productie van mitochondriën. Mito-wat?! mitochondriën zijn de energieleveranciers binnen het lichaam en zorgen voor betere sportprestaties. De mitochondriën maken namelijk energie met behulp van zuurstof. Meer mitochondria betekent meer zuurstof in de spieren en dus een beter uithoudingsvermogen van die spier. Dit is vooral bij duursporten het geval!!

  4. Bron van vitaminen en mineralen

    Chocolade is als laatste ook nog een rijke bron van de vitaminen A, B1, C, D en E. Verder bevat het veel vezels die goed zijn voor de spijsvertering en is het rijk aan calcium, kalium, fosfor en ijzer.

En dan nu de MOET JE PROEVEN brownie van beaufood. Ik combineer hem alleen vaak met kokossnippers ipv met rozemarijn! maar improviseer zelf vooral!:

voor het recept van de gezonde brownie klik hier!

Lien's Fitness Blog

Warning zweten gegarandeerd
19 juli 2018

Ervaring van Bas Huisman
31 januari 2016

De wonderen van de natuur
22 november 2015

Fit met Lien is Powered by
Copyright 2015 FitmetLien.nl
Bekijk hoe wij omgaan met persoonsgegevens in onze Privacyverklaring.